Excellent in moord en woede

close

Nhung Dam, schrijver en theatermaker, heeft het einde van het eiland uitgekozen voor haar voorstelling. Tegen de horizon uitgetekend vertelt zij over het verraad van haar vader, die haar op jonge leeftijd verliet. Daarna worstelde zij op de toneelacademie met haar hang naar het vertellen van grote, epische verhalen: ‘Een Vietnamees Kniertje, dat kan niet.’

Toen haar op de toneelschool werd gevraagd om een geluksscène te spelen, kreeg Nhung een onvoldoende. Ze excelleerde echter in moord, woede en wraak. Alleen in het weiland speelt ze nu een monoloog over hoe zij en haar moeder achterbleven toen haar vader hun gezin verliet. Persoonlijke, kwetsbare momenten vermengt zij met tekst van klassieke theaterpersonages, van Medea die haar kinderen vermoordde tot Iphigenia die door haar vader Agamemnon werd geofferd, om de Griekse vloot van gunstige wind te verzekeren. Door hun woorden in haar eigen verhaal te weven, spreekt ze alle mannen aan die hun beloftes braken. Hier doorheen schemert het ‘anders zijn’ waarmee ze geconfronteerd werd door toneeldocenten, die zeiden dat zij met haar Vietnamese roots nooit de grote dramatische vrouwenrollen zal spelen. Of iemand die haar in de haven van Harlingen vraagt, als ze een haring staat te eten: ‘Do you like it?’ waarop ze dit maar in het Engels bevestigt. ‘Van hier zijn’ lijkt voor de ontwortelde Nhung geen vanzelfsprekend begrip.

Tekst: Helena Hoogenkamp. Foto: Diewke van den Heuvel