Kunst vs Literatuur

close

Regisseur Yvonne van Beukering kijkt naar binnen. ‘Wat beweegt mensen? Wat houdt ze tegen? Ik wil blootleggen wat ze dromen, wat hun nachtmerries zijn. Ik wil een groot panorama van de menselijke staat tonen en dan kom ik uit bij literatuur.’

Yvonne maakt theater op basis van literatuur. Voorgaande jaren bewerkte ze de romans Reis naar het einde van de nacht, De helaasheid der dingen en nu is Dylan Thomas’ hoorspel Onder het melkwoud door haar ingelijfd.

Ik wil met gebeeldhouwde tekst werken die diepte bevat. Rigoureus bewerk ik de tekst om tot een voorstelling te komen. Ik focus op de elementen die ik spannend vind. In het geval van Dylan Thomas heb ik de tekst vernederlandst, hij was zeer Welsh. Ik heb hem vanzelfsprekender gemaakt door minder bijvoeglijke naamwoorden te gebruiken. Voor de rest vertrek ik vanuit de acteurs, ik zie ze voor mijn geestesoog zweven terwijl ik de tekst bewerk. Ook als ik ze regisseer benadruk ik dat het om hun gaat niet om de personages.

Ik wil iets weergeven uit de onderbuik, zaken die je niet kwijt kunt in de realiteit. Zoals het verlangen dat verbeeld wordt tijdens een dans. De drift krijgt alle ruimte maar vervolgens moet die openheid ook weer sluiten. Dat is een technische beweging die de acteurs moeten maken: groot en dan weer klein. Het is veel werk om de tekst voor je te laten werken.

De voorstelling is opgebouwd uit verschillende stukjes, het is net een puzzel. De tekst moet de ruimte krijgen. Er is het beeld, er is live muziek en er is natuurlijk het publiek. Het is een delicate balans maar al die elementen komen samen.

Tekst: Eli Elise Hoopman. Beeld: Anke Teunissen