9-18 juni 2017

Deelnemers Atelier 2017

close
Kennismaking op Terschelling december 2016
Kennismaking op Terschelling december 2016
Kennismaking op Terschelling december 2016
Workshop Terschelling december 2016
Kennismaking op Terschelling december 2016
Kennismaking op Terschelling december 2016
Kennismaking op Terschelling december 2016
Kennismaking op Terschelling december 2016
Kennismaking op Terschelling december 2016
Kennismaking op Terschelling december 2016
Kennismaking op Terschelling december 2016
Kennismaking op Terschelling december 2016

Naomi van der Linden, Zarah Bracht, Rita Hoofwijk & Felix Schellekens  zijn geselecteerd voor het ontwikkelingstraject van het Atelier 2017 en waren van 9 t/m 13 december op Terschelling voor de eerste workshopweek.
Rita Hoofwijk en Felix Schellekens  hebben tijdens hun afzonderlijke opleidingen al meerdere keren samengewerkt. Nu hopen zij ook daarbuiten zichzelf en hun werk te kunnen ontwikkelen.

Naomi van der Linden (1990, Amsterdam) is actrice en theatermaakster. Zij behaalde in 2009 haar propedeuse Codarts Conservatorium Muziektheater. In 2013 studeerde zij af aan de Amsterdamse Toneelschool en Kleinkunstacademie. Thema’s die haar bijzonder interesseren zijn locatietheater, zintuiglijkheid, identiteit en engagement. Afgelopen jaren heeft zij in verschillende locatievoorstelling gespeeld, waarin actuele thema’s werden gebracht in een onverwachte vorm. In 2015 produceerde zij haar eerste solovoorstelling Moederland. Voor het Atelier wil zij een tweeluik willen ontwikkelen met Moederland als uitgangspunt. Centraal staat het theaterpersonage Naomi van der Linden dat op zoek gaat naar haar roots – zowel haar Nederlandse als Afrikaanse. Vertrekkend vanuit de specifieke locaties van Oerol en Over het IJ, wil ik onderzoek doen naar de tegenstellingen tussen hier en daar, het eigene en het vreemde, locaal en globaal, feit en fictie.

Zarah Bracht (1990, Hamburg) studeerde in 2016 af als theatermaker, afstudeerrichting regie aan de Theaterschool, Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Voor haar werk zoekt zij grens op tussen theater en dans. Vanuit waar zij nu staat als maker wil zij graag onderzoeken hoe zij die grens kan uitbouwen in richting van performance kunst. In haar werk ga ik op zoek naar de echtheid van het moment in het hier en nu. Zij gelooft dat de kracht van de performatieve kunsten – namelijk dat we als publiek met de performer(s) een gezamenlijke afspraak hebben over een gedeelde tijd-ruimte – juist nu deze in de 21e eeuw steeds belangrijker wordt. Theater kan ons voor een bepaalde tijd onttrekken aan ons alledaagse (digitale) leven, het kan ons stilte bieden waaruit nieuwe inzichten kunnen ontstaan.

Rita Hoofwijk (1994, Sittard) studeerde in 2016 af als regisseur aan Toneelacademie Maastricht. Tijdens haar opleiding speelde de performance ‘Pleased to meet you’ op Festival Cement en was ‘13:24:52:80’ te zien in Museum de Domijnen. Haar afstudeerscriptie ‘Verwondering verkennen’ won recentelijk de scriptieprijs van de Faculteit van de Kunsten. Na haar studie werkte ze als kunstenaar o.a. in opdracht van de Jan van Eyck academie en is ze artist-in-residence bij SoAP en VIA ZUID. Sinds 2013 maakt ze samen met Felix Schellekens performances en installaties. Haar werk focust veelal op de blik van de bezoeker, welke ze middels een gestuurde kijkrichting uitnodigt zijn omgeving op een andere manier waar te nemen.

Felix Schellekens (1990, Breda) studeerde in 2015 af aan de Mime Opleiding Amsterdam. Voor zijn afstudeervoorstelling won hij de Its-Acteursprijs op het ItsFestival 2015. Na zijn studie werkte hij als speler voor o.a. Bontehond, Boukje Schweigman, Nicole Beutler en Het Laagland. Als maker is hij onderdeel van het muzikale performance collectief ‘My Sisters Collected Fantasies’ met Luca Hillen en Isadora Tomasi en maakt hij sinds 2013 samen met Rita Hoofwijk performances en installaties. Zijn achtergrond in grafisch ontwerp, liefde voor muziek en fascinatie voor wetenschap zijn dragers voor al zijn werk.

Rita Hoofwijk en Felix Schellekens willen samen een tijdmachine ontwikkelen, om het verloop van de tijd en de beweging (zowel de grote beweging waar wij maar een klein moment in zijn, als de kleinere bewegingen) heel zorgvuldig te kunnen bekijken. Oftewel, stil te staan bij de beweging.