Theatermaker Alexandra Broeder keert na tien jaar terug naar Oerol Festival met The Cure, een nieuwe theaterervaring met een bijzonder ritueel: iedereen vanaf 18 jaar zal een transformatie ondergaan van mens tot boom.
Broeder werkt al sinds 2007 samen met Oerol Festival en ontwikkelt theaterstukken waarin kinderen de hoofdrolspelers zijn. Specifiek zijn het de Terschellinger kinderen die haar fascineren vanwege hun mysterieuze uitstraling. ‘Ze hebben een andere uitstraling. Je voelt dat ze van deze plek komen, waardoor je als publiek nog meer voelt dat je aan een plek bent overgeleverd waar zij de weg weten, en jij niet.’ Broeder gelooft dat de kinderen haar in contact brengen met haar eigen fantasie en onderbewustzijn, meer dan volwassen acteurs dat doen. ‘De kinderen nemen het publiek mee naar een parallelle wereld waarin zij de leiding hebben. Het gaat een stap verder dan alleen op een tribune zitten en kijken. Het is een ervaring waarbij het publiek zichzelf moet overgeven, waarbij je zelfs kan vergeten dat je in een theatrale context zit’.
In haar eerste project, Wasteland (2007), stapte het publiek in een bus die uiteindelijk van de route afweek en het bos in reed. Daar werd je opgewacht door zwijgzame kinderen en uiteindelijk achtergelaten in een kuil. De projecten Candyland (2008) en Sweet Dreams (2011) volgden. Deze laatste was een van de meest opzienbarende voorstellingen van Oerol Festival, en de eerste voorstelling in Nederland die de hele nacht duurde. Midden in een dennenbos werd het publiek bij zonsondergang in bed gelegd, terwijl kinderen over hen waakten.
Nienke Zorgdrager, een Terschellinger van vijfentwintig jaar en leerkracht op CBS ‘t Jok, speelde destijds mee in Wasteland en Sweet Dreams. ‘Dat Alexandra bij ons in de klas kwam weet ik eigenlijk niet zo goed meer, maar ik weet nog wel dat ik aan mijn moeder vroeg of ik mee mocht spelen in de voorstelling, want dat leek mij wel wat’. Zorgdrager kijkt erg positief terug op haar ervaringen. ‘Door deze voorstellingen ben ik de opleiding Docent Theater gaan doen. Mijn hart ligt in het onderwijs, maar het klopt voor theater.’ Nu zij als volwassene terugkijkt op de voorstellingen, kan zij zich goed inbeelden hoe spannend het moet zijn geweest voor het publiek. Destijds had ze dat minder door. ‘Ik wist wel dat het bijzonder was wat wij deden, maar nu ik ouder ben en erop terugkijk, snap ik pas echt hoe vet het was wat wij gedaan hebben.’
Bij The Cure is Broeder anders te werk gegaan. Anderhalf jaar geleden was zij uitgenodigd door Oerol Festival om een residentietraject te doen en zodoende heeft zij Terschelling het afgelopen jaar een aantal keer bezocht. Door samen te werken met het landschap en de eilandbewoners van Terschelling, heeft zij het concept ontwikkeld.
In april van dit jaar is Broeder twee weken op het eiland geweest. De eerste week kwam zij in groepen 7 en 8 van de basisscholen over de voorstelling te vertellen. De week hierop gaf zij een workshop aan degenen die zich enthousiast hadden aangemeld. In de week voor het festival zal Broeder, samen met haar team en de kindacteurs, alles in elkaar zetten. The Cure belooft een ervaring te zijn waarbij het publiek zich moet overgeven aan het onbekende en vertrouwen moet hebben in de kinderen van het eiland. De voorstelling zal tijdens Oerol Festival, dat plaatsvindt van 9 tot en met 18 juni, om de dag twee keer per dag te zien zijn op de Meibrandsdûne.