Catalaanse makers Fadunito en Kamchàtka op Terschelling voor Werkplaats residentie

In oktober en november ontving Oerol twee Catalaanse gezelschappen voor een residentie op Terschelling mogelijk gemaakt door een bijdrage van Institut Ramon Llull.

Binnen de context van de Oerol Werkplaats onderzochten Fadunito en Kamchàtka hoe hun projecten kunnen wortelen op het eiland, het landschap en de eilander gemeenschap. De residenties gaven beide gezelschappen de ruimte om te onderzoeken en hun werk inhoudelijk te verdiepen richting Oerol 2026 en 2027.

Fadunito: opnieuw kijken, opnieuw luisteren

Voor Ferran Orobitg van Fadunito was fysiek aanwezig zijn op Terschelling essentieel. Het eiland met al zijn verschillen, mogelijkheden, beperkingen en dagelijkse ritme, vroeg om een langere, zorgvuldige verkenning. Meer dan vijftien jaar geleden verbleef Ferran (FAI AR, 2008) al eens op Terschelling; die ervaring bood nu een waardevol referentiepunt om de transformatie van winter naar festival opnieuw te begrijpen.

De residentie bestond niet alleen uit eilandonderzoek. De eerste ontmoeting in Leeuwarden gaf inzicht in de historische verbinding tussen het Fries Straatfestival en Oerol: twee van de oudste Nederlandse buitenkunstfestivals, verrassend genoeg nog niet eerder samenwerkend. Dat gegeven voedt Ferran’s ambitie om het project OPIA als een brug tussen beide festivals te laten functioneren. Zelfs de treinroute van Leeuwarden naar Harlingen Haven bleek dan ook inspirerend: een mogelijke lijn die zich uitstrekt van station tot aan de overtocht.

Het eiland vraagt om een andere manier van kijken. Aanwezig zijn, luisteren en meebewegen met wat er al is. Ferran Orobitg, Fadunito

Gesprekken met eilanders en boswachters van Staatsbosbeheer boden een ander belangrijk perspectief: de kwetsbaarheid van het eiland en de noodzaak om zorgvuldig met het landschap om te gaan. Voor een gezelschap dat uit een stedelijke context komt, betekende dit een herijking van werkwijze en houding. Een kort technisch bezoek zou hiervoor onvoldoende zijn geweest; de langere residentie bleek cruciaal voor een respectvolle en goed ingebedde doorontwikkeling van OPIA voor op Oerol.

Fandiuto - OPIA

Kamchàtka: onderzoek voor Incontinuo

Kamchàtka begon hun residentie met een werkbespreking met het Oerol-team over werken in de natuur, de eilandgemeenschap, vergunningstrajecten en het Ecologisch Kompas. Aangekomen vanuit het warme Cyprus voelde de overgang naar de frisse eilandlucht van november meteen in het lichaam, maar juist die vertraging gaf ruimte om de gedachten en ideeën voor Incontinuo te ordenen, te herstructureren en opnieuw richting te geven. Het gezelschap werkte zowel in hun beschutte huis in de duinen als op het Oerol-kantoor, waar informele lunches en gesprekken met eilanders op gang kwamen. Zij deelden hoe het is om op Terschelling te wortelen en vertelden over de dynamiek tussen tijdelijke bezoekers en nieuwe bewoners, inzichten die direct aansluiten bij de thematiek van Incontinuo, hun nieuwe voorstelling over de voortdurende beweging van migratie en immigratie.

Kamchàtka tijdens de residentie op Terschelling

De residentie bood Kamchàtka tijd voor schrijven, onderzoek en het verder aanscherpen van hun concept. Hun kenmerkende spel, waarbij herkenbare karakters het publiek niet alleen toeschouwer maar deelnemer maken, vormt ook nu het uitgangspunt. Een geplande work-in-progresspresentatie werd uitgesteld om eerst het artistieke fundament te verdiepen; wel lichtten zij Incontinuo toe in een interview met De Terschellinger, waarin zij vertelden over de inspiratie achter het stuk en teruggrepen op hun eerdere bezoek aan het eiland in 2009. De samenwerking met blaasorkest Compagnie du Coin blijft onderdeel van de doorontwikkeling van het project.

Vooruitblik

Met beide residenties is een sterke basis gelegd voor nieuw werk dat de komende jaren zijn weg naar Terschelling zal vinden. Voor OPIA betekent dat een vervolg richting Oerol 2026, terwijl Kamchàtka verder werkt aan Incontinuo met het oog op 2027. De residenties op het eiland brachten makers, landschap en gemeenschap dichter bij elkaar en vormden zo een belangrijke stap in het creatieve proces. We kijken ernaar uit om de uiteindelijke voorstellingen van beide gezelschappen op het eiland te verwelkomen.

De residenties van Fadunito en Kamchàtka werden mogelijk gemaakt door een bijdrage van Institut Ramon Llull.