Veenfabriek speelt De Clown: humor als vorm van protest

Een groep performers staat op een rij op het podium en ontvangt enthousiast applaus van het publiek.
Beeld uit De Clown tijdens Veenproef | Foto door Isabelle la Poutré

De Clown, het omstreden satirische toneelstuk dat de beroemde Syrische dichter Muhammad al-Maghut schreef in 1963, gaat over de slagkracht van humor en satire, het verzet dat schuilgaat achter de grap.

Al-Maghut is de oudoom van Ghaeth Almaghoot, die ruim tien jaar geleden Syrië ontvluchtte en inmiddels als muzikant en performer in Nederland aan de weg timmert. Hij speelt onder meer bij muziektheatergroep De Veenfabriek, het Leidse gezelschap dat zich de komende jaren verdiept in ‘dwaasbegeerte’ en nu speciaal voor Oerol samen met hem De Clown brengt.

Humor als vorm van protest

Daarin staat een bijzondere ontmoeting centraal tussen een rondreizende clown en Saqr Quraish, de veroveraar van Andalusië, die rouwt om het verval van de Arabische wereld en het verlies van Palestina.

Een groep mensen zit in gesprek in een informele setting, mogelijk tijdens een culturele bijeenkomst. Op de voorgrond spreekt een jongeman met bril en gebaren, terwijl een man naast hem aandachtig luistert. Op de achtergrond staan muziekinstrumenten en geluidsapparatuur op een podium. De sfeer is betrokken en geconcentreerd.
Joeri Vos en Ghaeth Almaghoot | Foto door Isabelle la Poutré

Voor zijn oudoom waren humor en satire manieren om de onderdrukte burger wakker te schudden, vertelt Almaghoot. ‘Hij gebruikte zwarte humor als een vorm van protest. Je lacht om een grap, maar direct daarna denk je: wat triest.’

In tijden van censuur zoeken kunstenaars naar manieren om heimelijk hun boodschap over te brengen, legt hij uit. ‘Voor de goede verstaander gaf hij tussen de regels door kritiek op de dictatuur. Want dictaturen worden weliswaar vaak gecontroleerd door machtige mensen, maar doorgaans niet door erg intelligente mensen.’

Zelfs als er verschrikkelijke dingen gebeuren, kunnen grappen troost bieden of moed geven Joeri Vos, regisseur De Clown

Een urgent stuk

Censuur is ook iets waar kunstenaars in Nederland zich tot moeten verhouden, zegt Almaghoot. ‘Natuurlijk op een andere manier: in Syrië ga je de gevangenis in als je iets zegt wat de overheid niet bevalt. Maar hier in Nederland gelden in de kern vergelijkbare mechanismen: zolang een kunstenaar zich schikt naar de wensen van de regering, zolang je het lied zingt dat de overheid graag wil horen, krijg je meer kansen en podia om je werk te laten zien.’

Precies daarom is De Clown volgens hem zo’n urgent stuk. ‘Het confronteert ons met de vraag: hoe vrij zijn we? Hoeveel ruimte hebben we om onszelf te uiten? Kunnen we echt alles zeggen wat we willen zeggen?’

Belangrijke vragen, die in de muzikale enscenering van De Veenfabriek worden opgediend door zeven acteurs en vijf muzikanten. Net als in hun eerdere Oerol-voorstellingen Pinokkio en Wereld van Wie, wordt er tijdens de voorstelling ook uitgebreid gegeten: ditmaal serveren vijf koks ter plekke een Arabische maaltijd uit.

Een groep performers staat op een rij op het podium en ontvangt enthousiast applaus van het publiek.
Beeld uit De Clown tijdens Veenproef | Foto door Isabelle la Poutré
Een groep mensen zit rond een tafel te eten en in gesprek tijdens een voorstelling met diner.
Beeld uit De Clown tijdens Veenproef | Foto door Isabelle la Poutré
Een vrouw staat op het podium en zingt in de microfoon. Achter haar spelen muzikanten op hun instrumenten. Voor het podium staan lange tafels en de mensen die eraan zitten kijken en luisteren naar wat er op het podium gebeurd.
Beeld uit De Clown tijdens Veenproef | Foto door Isabelle la Poutré
Een performer grijpt tijdens een scène een andere man bij de keel, terwijl muzikanten op de achtergrond toekijken.
Beeld uit De Clown tijdens Veenproef | Foto door Isabelle la Poutré
Een gedekte eettafel met verschillende borden, glazen en schalen met eten. Mensen zitten eromheen en praten.
Beeld uit De Clown tijdens Veenproef | Foto door Isabelle la Poutré
Een performer kijkt met grote ogen omhoog en trekt een verbaasde gezichtsuitdrukking.
Beeld uit De Clown tijdens Veenproef | Foto door Isabelle la Poutré

Een sprankje hoop

Volgens regisseur Joeri Vos is humor een manier om pijnlijke zaken bespreekbaar te maken. ‘Zelfs als er verschrikkelijke dingen gebeuren zoals in Gaza, geloof ik dat humor en grappen een troost kunnen zijn of moed kunnen geven. Ik hoop dat toeschouwers na afloop daar ook over gaan nadenken. We kunnen met theater geen wereldproblemen oplossen, maar misschien wel een sprankje hoop bieden: als een kleine traan op een gloeiende plaat.’

Ghaeth Almaghoot sluit zich daarbij aan: ‘Ik hoop dat mensen met een volle maag en een grote lach op hun gezicht de voorstelling uitkomen, maar ook met een aantal onbeantwoorde vragen waarop ze nog even kunnen doorkauwen.’

De Clown speelt op Oerol 2025 en kaarten zijn nu te koop. Een voorstelling is inclusief maaltijd (lunch of diner).

In de tweede aflevering van de Oerol Podcast gaat Dide Vonk op bezoek bij Veenfabriek.