De Oerol Vriendenpodcast

Even meeluisteren achter de schermen

Dit jaar hebben we voor de Vrienden van Oerol iets heel speciaals gemaakt: een driedelige podcast waarmee je letterlijk even meeluistert naar wat er allemaal achter de schermen gebeurt bij Oerol. 

Podcastmaker Dide Vonk heeft de Vriendenpodcast gemaakt en neemt alle Vrienden mee op een verdiepende luisterreis van drie afleveringen langs makers en eilanders onderverdeeld in drie thema’s: verleden, heden en toekomst.

Verleden
In de eerste aflevering, genaamd Verleden, spreekt Dide onder anderen met Kees Lesuis, hoofd (inter)nationale ontwikkeling, en Theo Jansen, de maker van Strandbeesten. ‘Voor deze aflevering ben ik met Kees op tour gegaan over het eiland. We hebben veel verschillende plekken bezocht waar mooie dingen zijn gebeurd en waar hij iets over vertelt. Kees is al heel lang betrokken bij het festival en heeft inmiddels ontelbare mooie ervaringen om te delen. Ook Theo Jansen heeft een Oerol-geschiedenis. Hij stond in 1997 voor het eerst op Oerol en dit jaar is hij er weer.

Heden

In de tweede aflevering, genaamd Heden, komt onder andere de voorstelling Leven van George en Eran Producties aan bod. ‘Hoewel deze voorstelling de titel Leven heet, gaat die ook over rouw’, vertelt Dide. ‘Het gaat over twee vrienden die een goede vriendin verliezen. We vonden dit erg goed passen bij het tweede thema, omdat de dood vaak ook zorgt voor een groter bewustzijn in het heden, in het nu. Over dit thema spreek ik ook met twee eilandbewoners die hun zoon hebben verloren en over hoe het eiland en zijn natuur hen helpt bij het omgaan met de rouw.’

Toekomst

In de derde aflevering, genaamd Toekomst, wordt gefocust op de toekomst. Daarin kan een gesprek met de toekomstig Oerol-directeur Mikey Martins natuurlijk niet ontbreken. ‘Hij vertelt over zijn eerste bevindingen en ervaringen, over waar hij heen wil met het festival en wat hij belangrijk vindt van en voor Oerol. Daarnaast spreek ik met de makers Club Gewalt en De Dansers over hun voorstelling DEEP/END. Zij maken een soort mars naar de toekomst. Het idee dat centraal staat is dat het individu failliet is en dat het moet gaan om het collectief, het samen doen. Een ode aan de afhankelijkheid.’