Info
De kunstwerken van de Congolese Workers Art League (CATPC) dragen de pijn en het kwaad van het kolonialisme uit. Tegelijkertijd zijn het objecten van hoop en herstel. De sculpturen die te zien zijn op Oerol zijn Racines (Irène Kanga / CATPC, 2023) en Crucifixion du Bailleur Matthieu Kasiama & Ced’art Tamasala / CATPC, 2023).
Racines (Wortels) toont de hardheid van plantagewerk, voor zowel de arbeiders als de planten en bomen die zij cultiveren. Wortels worden een metafoor voor de verbinding tussen de kunstwereld en de plantages; wortels die de CATPC van onder de grond naar boven wil halen, maar ook wil helen. Crucifixion du Bailleur(Kruisiging van de Kunstverzamelaar) vertelt het verhaal van een kunstverzamelaar die besluit gekruisigd te worden om zichzelf van zijn zonden – het opleggen van monocultuurlandbouw en het vernietigen van het land – te ontdoen. Na zijn dood herrijst hij samen met de post-plantage, het sacrale bos waarmee monocultuurlandbouw wordt vervangen door biodiversiteit.
CATPC vertegenwoordigt Nederland dit jaar op het internationale kunstfestival de Biënnale van Venetië. Twee leden van CATPC, Mbuku Kimpala en Jean Kawata, zijn op Oerol om hun werk toe te lichten. CATPC –voluit ‘Cercle d’Art des Travailleurs de Plantation Congolaise’ of ‘Congolese Plantagearbeiders Kunstkring’– is een kunstcoöperatie van plantagearbeiders uit Lusanga, Democratische Republiek Congo. De organisatie werd in samenwerking met de bekende milieuactivist René Ngongo opgericht in 2014. Met de opbrengst van hun kunst heeft CATPC als doel honderden hectaren voormalig plantageland veilig te stellen voor toekomstige generaties. Midden op dit land hebben ze een museum gebouwd: de White Cube.
Deze Expeditie is vanaf 8 juni dagelijks te bezoeken tussen 11:00 – 17:00 uur.
Publieksinspanning
De toegangsroute vanaf de fietsenstalling is 100 meter bospad. Er zijn geen zitplaatsen.